CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, March 8, 2009

Perkauman Katalis Kemusnahan Negara

13 May 1969 kekal sebagai titik hitam dalam sejarah negara. Meskipun ia tidak memberi 'kesan' langsung kepada penduduk Sarawak, peristiwa tersebut harus dijadikan iktibar dan ingatan agar ianya tidak berlaku dalam negeri kita.

Kebangkitan semangat 'dayakisme' yang diapi-apikan oleh golongan-golongan tertentu amat menakutkan. Ia seolah-seolah satu 'hate campaign' yang satu hari nanti akan mencetus bala kepada penduduk negeri ini. Walau pun ada yang mengatakan ia hanya satu 'war cry' bagi meraih sokongan pengundi-pengundi Dayak dalam pilihan raya nanti, kesanya lebih jauh daripada itu.

Selama 45 tahun, Iban, Melayu, Cina, Melanau, Bidayuh, Kenyah, Kayan, Beketan, Lahanan, Kejaman, Penan, Punan samada Islam, Kristian, Buddha, Taoist, Hindu atau Pagan telah hidup dalam penuh harmoni, memahami budaya serta cara hidup kaum masing-masing dan aman.

Pernahkah 'perwira-perwira' yang membangkitkan 'semangat dayakisme' pikir kesanya kepada belia dan beliawanis kita? Terfikirkan mereka sebagai golongan 'intellectual dan elit' kaum Iban kesan-kesan sampingan dalam kehidupan masyarakat? Semangat 'dayakisme' akan merebak ke dalam sekolah, institusi pengajian tinggi, organisasi belia, persatuan sukan dan jabatan serta agensi kerajaan dan lain-lain.

Natijahnya, negeri kita akan kucar-kacir dan terus ketinggalan dalam apa jua pembangunan yang ingin dilaksanakan. Jangan jadikan negeri kita seperti apa yang berlaku di beberapa negara-negara ASEAN. Semuanya gara-gara semangat perkauman yang terlalu ekstrim hingga masyarakat sentiasa berada dalam keadaan 'ketakutan'.

Hanya sekilas pandangan...

0 comments: