CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, March 8, 2009

Demonstrasi menentang PPSMI

Kebelakangan ini setiap isu akan di jadikan alasan untuk berdemonstrasi. Terkini ialah demonstrasi menentang penggunaan Bahasa Inggeris bagi mata pelajaran Matematik dan Sains. Tidak bolehkah perkara itu di bawa berbincang dengan 'lebih sopan, tertib dan bertamadun' ? Nasib baik 'tiada kecedaraan' fizikal berlaku semasa 'pendemonstrasi' bertempur dengan FRU.

Inilah akibatnya jika terlalu 'emosi' memperjuangkan sesuatu. Jangan jadikan jalan-jalan kita sebagai 'pentas' untuk tunjuk kekuatan sebagaimana negara lain. Nanti kalau 'cedera' akibat tindakan pihak berkuasa, mereka tuduh pihak berkuasa gunakan kekerasan, kasar dan pukul sesuka hati. Kalau kita tengok, siapa kah sebenarnya 'guna kekerasan' berlagak 'hero', malah ada yang mengatakan ' saya tak takut mati'. Betul ke? Pihak polis hanya menjalankan tanggungjawab dan arahan. Siapa suruh buat 'demonstrasi' ?

A.Samad Said dan pejuang-pejuang Bahasa Melayu harus guna saluran yang lebih 'intellectual' untuk merungkai permasalahan ini, bukan dengan berdemonstrasi kerana akan tetap ada elemen-elemen 'cari peluang' burukkan kerajaan oleh pihak-pihak tertentu yan sentiasa 'tidak puashati' dengan segala nikmat yang mereka nikmati hari ini hasil usaha-usaha pemimpin-pemimpin kerajaan.

Isu yang mudah telah diperbesarkan kerana adanya 'kepentingan' pihak-pihak tertentu. Jadi tidak mustahil selepas ini, isu perlantikkan kaunselor, tandas tak bersih, jalan tak rata juga boleh dijadikan 'demonstrasi' oleh golongan-golongan seperti ini.

Hanya sekilas pandangan.

0 comments: