CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, March 4, 2009

Pencuri kena Buli

Siapa punca sebenarnya ? Pada pandangan saya, 'pencuri' sepatutnya dihukum kerana mencuri barang orang lain. Bukan niat nak sokong tindakan pelajar-pelajar yang memukul dan mencederakan 'pencuri' tetapi itulah hakikatnya hari ini.

Memang tindakan 'mengambil undang-undang sendiri' salah sebagaimana yang berlaku di Dewan Parlimen baru-baru ini tapi adakah kita akan membenar dan membela 'pencuri' 'penyamun' dan 'perompak' untuk berleluasa dalam masyarakat kita ?

Lihat lah bagaimana seorang 'pencuri' menjadi 'wira' dan pihak berkuasa pulak dianggap 'salah laku', tidak berperikemanusiaan, 'racialist' dan sebagainya..tapi siapa sebenarnya yang 'memulakan' nya ? Orang yang memukul atau orang yang 'mencuri' .

Hanya sekilas pandangan

4 comments:

abang sardon said...

that is why pta is a serious matter. such incidents require a more committed pta role in helping to shape student behaviour, not just as venue to get big funds for schools...

Coffee Girl said...

Between theft and mob court... which is worst? dan siapa yg sebenarnya bersalah? I have an idea... why dont SPA put this on the interview questions for the next batch of S41.

Ali Suhaili said...

not sure influential pta is in our society..being ivolved in many pta's before...some pta's members are just there because he/she was thought to be influential...or just because he/she have connections...

Ali Suhaili said...

nothing is more worst than those who think they're above the law...a good suggestion one other..